Is Virtual Reality De Toekomst?

Kort geleden was virtuele realiteit een beetje een fantasie voor verhalenvertellers en technologen. Al in 1935 beschreef de Amerikaanse sciencefictionschrijver Stanley G Weinbaum zoiets als virtual reality in een kort verhaal genaamd Pygmalion’s Spectacles.

“Maar luister – een film die één zicht en geluid geeft. Stel nu dat ik smaak, geur, zelfs aanraking toevoeg, als je interesse wordt gewekt door het verhaal. Stel dat ik het zo maak dat je in het verhaal bent, dat je tegen de schaduwen spreekt, en de schaduwen antwoorden, en in plaats van op een scherm te staan, gaat het verhaal helemaal over jou en jij bent erin. Zou dat een droom zijn? ” Tegenwoordig kun je een oculus rift kopen in Nederland en alles naspelen.

Technologen werken misschien nog steeds aan geur en smaak, maar de ‘magische bril’ van Albert Ludwig is griezelig een voorbode van de huidige bekendheid van headsets en 360-graden games, video’s en virtuele werelden.

Wacht De Markt Wel Op Virtual Reality?

Sinds de magische bril van Ludwig hun weg naar de drukte vond, zijn er tientallen jaren van experimenteren rond virtual reality geweest, van het eerste op het hoofd gemonteerde VR-systeem in de late jaren 1960 tot de eerste commerciële producten in de jaren 80 – om nog maar te zwijgen van de interpretatie van Hollywood in de film The Lawnmower Man, dat enige tijd later mainstream-percepties van virtual reality of VR vormde.

VR Vanaf 2010

Het huidige tijdperk van virtual reality begon in 2010, toen American teenager het eerste prototype van een VR-headset ontwikkelde die zou evolueren naar de Oculus Rift. Twee jaar later lanceerde hij een crowdfundingcampagne van Kickstarter ter waarde van $ 250.000 om deze te commercialiseren – en later beloofde hij $ 2,4 miljoen beloftes voor de technologische industrie in VR. Twee jaar later vond de CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, de Rift zo leuk.

Sindsdien zijn er verschillende concurrenten verschenen, van de HTC Vive en Sony’s PlayStation VR tot headsets met een smartphone, zoals Samsung Gear VR en Google Cardboard. Ondertussen maken honderden ontwikkelaars VR-spellen en -apps, filmmakers verkennen het potentieel voor documentaires en animaties, en Facebook en YouTube zijn met 360-graden video’s op de kar gesprongen.

Maar als je een nieuwe ervaring hebt met virtual reality, waar zou je dan moeten beginnen? Bij afwezigheid van een passerende professor met magische specificaties, hier is alles wat u moet weten over hardware, apps en games.